Criza COVID-19 si “WFH” – EEU Software
Article Image

Criza COVID-19 si “WFH”

Promitator pentru IT, lucratul de acasa are sanse mari sa devina noua norma

Pandemia coronavirus ar putea aduce sfarsitul aglomeratiilor din trafic, eliminarea cozilor de la cantine si noi destinatii pentru cladirile de birouri. Toate astea devin din ce in ce mai plauzibile pe masura ce guvernele si angajatorii din sectoarele private trec pe schimburi esalonate si lucrul de acasa.

Origini conceptului de “work from home”

Desi abrevierea anului 2020 pare sa fie de departe “WFH”, conceptul de “work from home” sau “telemunca” nu este deloc unul nou. De-a lungul timpului numarul celor care lucreaza de acasa a inregistrat cresteri deloc neglijabile iar acest mod de a lucra nu mai este de o buna bucata de vreme rezervat doar unui grup select de profesionisti. Recenta si abrupta inregimentare a acestui mod de lucru la scara larga si incurajarea lui ca buna practica si exemplu de responsabilitate, a fost data de agresivitatea pandemiei COVID-19. Aceasta a catalizat eforturi substantiale si concertate din partea institutiilor, angajatorilor si a angajatilor deopotriva.

Un studiu MIT efectuat in Aprilie 2020 in Statele Unite pe 25.000 de angajati releva faptul ca aproape jumatate din forta de munca activa din SUA lucreaza acum de acasa.

Fericiti si productivi

De-a lungul timpului, studiu dupa studiu a demonstrat ca angajatii care lucreaza de acasa sunt mai productivi, mai satisfacuti si mai implicati decat colegii lor din birouri. Studii recente publicate de McKinsey Global Institute, pe 8000 de angajati din birouri si Buffer pe 3500 de angajati la distanta au aratat ca odata eliberati de constrangerile aduse de viata la birou, lucratorii au raportat niveluri mai mari de satisfactie si productivitate crescuta.

Ne-negociabil

Caracteristic situatiei de fata este faptul ca noile aranjamente de lucru sunt independente de dorintele si doleantele angajatilor sau ale angajatorilor. Deloc ideala, situatia de criza impusa de pandemie a creat nenumarate dificultati pentru cei care s-au vazut fortati pe neasteptate sa lucreze de acasa si al caror randament a avut de suferit. Acest impas a rescris fundamental si intr-un termen scurt coordonatele in care se desfasoara activitatile de management, productie, comunicare si colaborare.

In ciuda inconvenientelor recente, recompensele pentru companii sunt mari. Acestea  ajung din ce in ce mai mult  sa prioritizeze performanta si nu prezenta zilnica la birou. Aspecte care nu sunt deloc de neglijat precum productivitate crescuta, satisfactie mai mare a angajatilor, un management care e focusat pe rezultate si o cultura mai sanatoasa bazata pe merite si nu politica, fac lucratul de acasa sa devina din ce in ce mai atractiv. Asta fara sa mentionam costurile cu spatiile de birouri, deloc neglijabile.

Telemunca in IT

Angajatii din Industria IT au fost dintotdeauna privilegiati. Luxul de putea coloniza orice mediu in care exista internet, predispozitia aproape nativa de a adopta ultimele trenduri si luxul de a avea de unde a alege i-au facut un target destul de exigent pe piata locurilor de munca. Specialistii IT inca sunt la mare cautare, politicile de compensatii si beneficii ale companiilor sunt intinse la maximum, mai ales in HUB-uri IT cu o competitivitate ridicata, iar aranjamentele de munca flexible sunt printre cele mai vanate beneficii. Intr-un sector din ce in ce mai exigent, lucratul de acasa, odata reglementat ca norma, fie ea si provizorie, ar putea capata rapid un caracter permanent.

Violent impins de la spate, sectorul se echilibreaza facand un pas inainte

Mobilizarea colosala catre desfasurarea muncii de acasa a dictat noi norme comportamentale si a pus o presiune enorma pe companii sa se adapteze noului context. A fost necesara regandirea temeinica a unor structuri rigide cu abateri tatonate timid si adesea tratate ca experimente de PR.

Precedentul pentru lucratul de acasa a fost creat, presiunea ca el sa functioneze in perioada imediat urmatoare este foarte mare, efortul de adaptare din partea angajatorilor nu este deloc neglijabil, beneficiile devin din ce in ce mai vizibile iar lucratul de acasa, mai ales in sectorul IT, are sanse mari sa devina norma.


  • 16/07/2020
Card Image
Companie de outsourcing vs. companie de produs – pentru cine lucram?
  16 July, 2020

In 2019, piata locala de IT a depasit pragul de 5 bilioane de EURO cifra de afaceri cumulate, adica de 5 ori valoarea pe…

Card Image
Criza COVID-19 si “WFH”
  16 July, 2020

Pandemia coronavirus ar putea aduce sfarsitul aglomeratiilor din trafic, eliminarea cozilor de la cantine si noi destinatii pentru cladirile de birouri. Toate astea devin…

Card Image
Firma romaneasca sau companie straina, care sunt tendintele in piata
  16 July, 2020

In piata de IT locala exista incontinuare, ca si in alte industrii, o tendinta de “demonizare” a capitalului romanesc, firmele straine din domeniu avand…

Card Image
Deducerea pentru programatori, un subiect sensibil in continuare
  16 July, 2020

Deducerea de impozite pentru programatori a ramas si in 2020 un subiect sensibil in Romania. Desi guvernul a spus de anul trecut ca vrea…

Card Image
Poate Romania sa devina cel mai puternic hub tehnologic al Europei?
  16 July, 2020

Piata de IT din România este intr-o continua dezvoltare si inovatie, chiar daca de-a lungul timpului sectorul privat a fost cel care a reprezentant…

Card Image
Skilluri și certificari, esentiale in industria IT?
  16 July, 2020

Vrei o crestere salariala? Fii mai bun la ceea ce faci. Profesionistii din IT au castigat anul acesta in medie cu 5.000 de dolari…