Firma romaneasca sau companie straina, care sunt tendintele in piata
“Demonizarea” capitalului romanesc
In piata de IT locala exista incontinuare, ca si in alte industrii, o tendinta de “demonizare” a capitalului romanesc, firmele straine din domeniu avand de multe ori o imagine de brand mai buna, considerandu-se poate si ca aduc cu ele un nivel de know-how si modele de lucru de nivel “occidental”.
O companie straina poate avea un employer branding mai bun, dar acest lucru nu garanteaza intotdeauna si un nivel mai ridicat de satisfactie a angajatului. Exemple negative se pot gasi si in randul multi-nationalelor si al companiilor straine venite pe piata in Romania.
Munca de research temeinica facut inainte de a face o decizie in sensul angajarii este extrem de importanta. Oportunitatile, mediul de lucru, cultura organizationala sunt toti factori care difera de la o firma la alta si care, in final, vor afecta nivelul total de satisfactie.
Perspective pentru angajati
O firma locala, mai mica, poate intotdeauna compensa la acest capitol oferind de multe ori o mult mai mare flexibilitate si posibilitati mai multe in potentiale situatii de criza. Cursurile si certificarile pentru angajat, o foarte importanta problema dat fiind viteza cu care evolueaza astazi industria, posibilitatea de mentoring, pot fi factori decisivi mai tarziu in cariera, iar firmele mici pun accent pe cresterea nivelului pentru talentul propriu.
O companie mica va punte intotdeauna accent de dezvoltarea setului de hard-skills, in timp ce o companie mare, multinationala, va aprecia in mare masura skillurile soft ale unui angajat, chiar si in domeniul IT: lucrul in echipa, adaptabilitate, comunicare.
In continuare, mediul academic nu furnizeaza suficienti specialisti in IT, iar rotatia profesionistilor IT este semnificativ mai mare decat in alte domenii. La fel si masura in care acestia aleg sa plece peste hotare. Procesul de upskilling prin training intern este una dintre variantele care functioneaza in diminuarea lipsei de talent de calitate, problema in legatura cu care foarte mult companii se plang.
Tendinte in piata
Majoritatea celor din generatia Millenials au asteptari salariale mai mari cand vine vorba de o companie din domeniul IT, atat din punct de vedere salarial, dar si in ceea ce priveste alte beneficii, precum asigurare privata, program de lucru flexibil, traininguri si cursuri oferite in cadrul companiei, posibilitatea de a lucra de acasa fiind foarte apreciata.
De partea cealalta, specialistii in HR, care de multe ori afirma ca deficitul numeric este insotit si de un nivel mai scazut al skillurilor necesare spun ca recomandarea directa se dovedeste a fi cea mai buna sursa de talent, cei mai buni candidati venind prin recomandarile date de colegi.
Un alt trend puternic in piata la ora actuala in incercarea de a micsora gap-ul dintre cererea si oferta de profesionisti in IT este propunerea de reconversie profesionala pentru persoane din alte domenii de activitate, dar care dovedesc abilitati tehnice si inclinatie. Prin cursuri de specialitate si training continuu, un fost angajat in marketing sau finante, spre exemplu, ar putea deveni o solutie pentru un recruiter in IT.